HRANA U MAGIJSKIM RITUALIMA: Ako ste pojeli đavolji hleb, ili nagazili ljuske od jajeta, neko želi da vas uništi!

Balkanski magijski rituali ne zaobilaze upotrebu soli, hleba ili ljuske od jaja. Čak i najbezazlenije namirnice mogu da budu izvor zla.

Najbezazleniji predmeti, situacije ili otpaci mogu da budu važan rekvizit u magijskim ritualima.

Balkanska paganska verovanja u magijske rituale uključuju razne dodatke poput: perja, krvi, noktiju, a ni namirnice nisu izuzete iz magijskih verovanja.

reklame

Zašto baš hrana u magijskim ritualima?

Upravo te namirnice imaju jaku energiju, daju život – one su pogonsko gorivo za aktivnost i razvoj.

Zloupotreba namirnica i njihovo iskrivljeno energijsko delovanja na ljude utiču negativno, ponekad izazivaju loše pojave.

Oduzimaju vitalnost – umesto da je daju, novi početak koji simboliše jaje postaje kraj ako je jaje razbijeno.

Nekada u vreme kada su ljudi sami pripremali hleb bez kvasca, rupa u hlebu značila je smrt bližnjeg. Da, i hleb je imao svoju simboliku i mesto u narodnim ritualima.

hleb

Hleb, amajlije i zaštita od uroka

Hrišćani za vreme verskih misa služe hleb i vino. Hleb nazivaju telo Isusovo, a vino simbolizuje njegovu krv. U ovom primeru hleb je simbol, a ne sredstvo za izvođenje magije. A, šta kada zloupotrebe svetost hleba i njegova namena postane nešto drugo? Čovek se oduvek povezuje s nečistim silama i upotrebljava sva sredstva da učini dobro sebi ili štetu drugima.

Ljubinko Radenković (naučni savetnik Balkanološkog insituta SANU, koji je u nizu knjiga i članaka objavio rezultate etnoloških istraživanja o verovanjima i običajima starih Slovena, o srpskoj narodnoj religiji u kojoj su i danas prisutna mnoga verovanja, zadržana još iz predhrišćanskog doba, o specifičnostima slovenske mitologije i drugim srodnim temama) često obrađuje ulogu hleba kao magijskog sredstva u ritualima Južnih Slovena i navodi:

“Na ostrvu Hvar su se svetili detetu tako da su mu u kolevku postavljali malo presnog ili pečenog hleba, dete bi tada bilo nemirno.”

U Bosni i Srbiji su komadić hleba koristili kao zaštitu od zlih duhova. Naime, ako se dete nosi van kuće ili iz kolevke, i to tokom zalaska sunca, obavezno se s njim nosi komadić hleba, koje služi kao zaštita.

U Makedoniji bi komadić hleba stavljali u nedra kao zaštitu od demona, a u okolini Ljubovije pravili su posebne amajlije od magijskih rekvizita: vučijeg zuba, dlaka životinja, tisovog drveta i komadića hleba, kao simbola dobitka.

mesi-hleb

Šuplji kolačići

Često se i brašno upotrebljavalo kao magijsko sredstvo; od posebnog brašna napravio bi se hleb koji bi potom bio zloupotrebljavan u nanošenju štete drugima. Birane su nove vodenice, mlelo se žito u nevreme, a posebnu prednost su imale vodenice koje melju u levo (smatralo se da leva strana pripada đavolu).

U Bugarskoj su pravili “đavolji hleb” od vina, meda i brašna, pa su ga žrtvovali đavolu koga su molili da bolesnika oslobodi ropstva.

Hleb je bio jako magijsko sredstvo ako su se u pripremi koristili nečisti elementi poput: petlove krvi, đurđevdanske rose ili majčinog mleka. Posebno su bilo popularni “šuplji kolačići”. Po celom Balkanu su mladići i devojke pravili “šuplje kolačiće”, pa uz njih izvodili magijske rituale želeći da zarobe nečije srce.

Radenković je u svojim istraživanjima došao do raznih otkrića. Bosanci su “šuplji kolačić” pravili od prvog brašna iz novog mlina, kolačić su bušili starim vretenom, kroz kolačić gledali željenu devojku izgovarajući reči: “Kako se onaj mlin okretao, koji je ovo brašno mleo, onako se i ti za mnom okrenula.”

Poželjno je bilo da žrtva proba magijsko-ljubavni kolačić.

Srbi iz okoline Niša su prosipali vodu niz leđa, sakupljali je kod zadnjice, pa od nečiste vode pravili šuplje ljubavne kolačiće kojima su opčinili izabranice svog srca.

U Vlasenici su uz pravljanje magijskih hlebova koristili žive žabe – domaćica bi postavljala žabu na hleb, uz udaranje prućem od leske dozivala žrtvu, a Visočaci su radili nešto još mnogo jezivije i zverskije – verovali su da ljubavne kolačiće treba zamesiti šapom mačeta koje još nije progledalo, da bi njihova žrtva da bila podjednako slepa kao mačka čiju bi šapu potom odrezali.

loading...

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.