Pogled može da izazove ljubav: Kontakti očima ređi su što je tema intimnija, ali što više volimo osobu sa kojom pričamo, duže ćemo je gledati i kada njen pogled nije usmeren ka nama.
Neverbalna komunikacija, gestovi, pokreti, facijalna ekspresija, “govor” celog tela… znaci su koji pažljivom posmatraču mogu da otkriju sve naše namere, želje, osećanja. Emocije, ono što proživljavamo i način na koji to utiče na nas, vidljivo je na našem telu, licu, izrazima.
Socijalni psiholozi tvrde da je kontakt očima najvažniji “kanal” neverbalne komunikacije i da se iz pogleda sve može naslutiti. I namere i osećanja.
Vizuelna komunikacija ima dve osnovne funkcije kojih vrlo često nismo svesni. Prva je izražajna, odnosno očima “prenosimo” stavove i emocije, dok je druga informacijska i “upravlja” našim društvenim susretima. To znači da nam pogledi i kontak očima omogućavaju da pošaljemo i “pročitamo” socijalne znake, da stavimo do znanja sagovorniku šta osećamo i mislimo, što, na kraju, bitno olakšava verbalnu komunikaciju.
Prema rezultatima istraživanja engleskog psihologa Kendona, profesora na Oksfordu, gledanje čini između 30% i 75% interakcije između dve osobe koje razgovaraju. Međutim, ako obratite pažnju videćete da kontakt očima između dve osobe ne traje predugo i da su “dugi” pogledi retkost. Upućuju ih, uglavnom, samo zaljubljeni parovi, tvrde stručnjaci.
U “običnoj” komunikaciji zadržavanje pogleda na sagovorniku traje 3 sekunde, dok uzajamno gledanje nije duže od 1,5 sekundi,
U situacijama kada je kontakt očima previše dug, kada neko zuri u vas, a sigurni ste da nije zaljubljen, to stvara vrlo neprijatna osećanja, jer asocira na pretnju, tvrde stručnjaci iz ove oblasti.
Sa druge strane, kada neko izbegava vaš pogled, budite sigurni da skriva istinu ili da nešto želi da vam prećuti. Stručnjaci tvrde da je u razgovoru sa nekim ko nas laže kontakt očima jako kratak i ne “uzima” više od trećine vremena koje smo proveli zajedno.
Kako će kontakt očima “izgledati”, kako ćete nekog gledati, a kako on vas, zavisi od mnogo faktora – od prirode odnosa, od udaljenosti, teme razgovora, od toga da li slušate ili govorite, od osobina ličnosti i mnogo toga drugog.
Stručnjaci tvrde da se tokom interakcije dve osobe, namere, želje i odnosi mogu naslutiti na osnovu tri “mere” gledanja – trajanja pogleda, broja pogleda i prosečne dužine pogleda. Naime, tvrde da su međusobni kontakti očima ređi što je tema intimnija. Čak i ako sedimo sa najboljom prijateljicom i pričamo joj o emotivno potresnim situacijama i dešavanjima, retko ćemo imati kontakt očima. To je zato što joj verujemo i što podsvesno znamo da će nas slušati, pa nam pogledi nisu potrebni kako bismo “obezbedili” njenu pažlju. Ipak, što više volimo osobu sa kojom pričamo, duže ćemo je gledati kada je njen pogled usmeren u nešto drugo. Takođe, ređe ćemo u oči gledati osobu koja nam je fizički bliže.
Naučnici tvrde da dvostruko duže nekoga gledamo dok ga slušamo, nego dok mi govorimo. Savetuju da dok slušamo dužina pogleda ne sme da bude kraća od pet sekundi. Kada mi pričamo, kontakt očima sa sagovornikom ne traje duže od jedne sekunde, dok je dužina pogleda oko tri sekunde.
Ako je nečiji pogled fokusiran na predeo koji spaja naše oči i usta, budite sigurni da su teme službene i da se priča o poslu.
Takođe, poslovni razgovori zahtevaju češći kontakt očima, jer, u spuprotnom, ostavljate ustisak nesigurnosti i nervoze. Osobe koje češće gledaju u svoje sagovornike ocenjuju se kao aktivnije i dominantnije.
Prijatelji nas drugačije gledaju, pa njihov pogled luta od naših očiju do sredine grudnog koša.
Ako nečiji pogled luta po celom našem telu, neko nas “merka od glave do pete”, jako mu se dopadamo i to nam očima pokazuje. Dugi pogledi, kontakti očima koji traju i do minut, događaju se samo ako smo zaljubljeni. Gledanje je u ljubavi češće nego prilikom bilo koje druge socijalne interakcije. Pogledi govore mnogo više nego što bismo ikada mogli rečima da iskažemo. Nežnost je, tvrde stručnjaci, emocija koja se najlakše izražava pogledima i dodirima, reči su tu nemoćne i nepotrebne.