RINGE RINGE RAJA: Dečja pesmica koja ima JEZIVO POREKLO - Evo šta znači i kako se izvorno pevala!
RINGE RAJA: Dečja igra / Hans Thoma (wikipedia)

Ringe ringe raja se u 17. veku u Londonu odnosila na kugu –  opaku bolest koja je odnosila mnoge živote. Međutim, pesmica je nastala mnogo pre toga…

“Ring” na engleskom jeziku znaci prsten ili krug, a “Ring of Roses” (crveni prsten, prsten od ruža) oznacava prve simptome kuge – crvenasti krugovi na koži – piše Besno Pile.

Izvorno, pesmica izgleda ovako:

Ring-a-ring o’ roses,
A pocket full of posies,
A-tishoo! A-tishoo!
We all fall down.

reklame

Cows in the meadows
Eating buttercups
A-tishoo! A-tishoo!
We all jump up.

Dakle, engleskoj verziji nema govora o čika Paji, jajima, mućku i čučanju. Radi se o opakoj bolesti koja kosi decu pred sobom. Zbog toga tekst i govori: prsten od ruža, pun džep buketića, a-pćiha, svi padamo…

Prva strofa dečje pesmice govori o bolesti i umiranju, a druga o leku i ozdravljenju: Krave na poljani, pasu lekovito bilje (žablji cvet), a-pćiha, svi skačemo…

RINGE RINGE RAJA: Dečja pesmica koja ima MORBIDNO POREKLO - Evo šta znači i kako se izvorno pevala!
Ranunculus By Walter Siegmund (talk)Own work, CC BY-SA 3.0, Link

U ovoj pesmi pominju se dva cveta – Ruža i žablji cvet, jedan je crvene boje, poput crvenih prstenova koji predstavljaju simptome kuge, a drugi cvet je žut i tradicionalno se koristio kao lek protiv groznice, upala, reume, iritacija kože i slično…

Pesmica se pevala slično kao i kod nas – deca se uhvate za ruke i formiraju kolo oko jednog deteta, igraju oko njega i pevaju pesmu. Ko je najsporiji u kolu u sledećem krugu stoji u sredini (postaje Rosie – Ružica).

Simbolično, dete u sredini predstavlja osobu obolelu od kuge, samu, izolovanu. U kasnijim verzijama, dete koje stoji u sredini na kraju pesmice poljubi nekoga iz kola i tako ga “zarazi” da ono postane Ružica, te zamene mesta…

Od kada je nastala, pesmica Ringe Raja imala je mnogo prepeva i verzija na različitim jezicima, a kako je prsten od ruža postao čika Paja koji donosi jaja od kojih je jedno mućak, nije izvesno.

U našoj verziji, dete u sredini predstavlja mućak. Deca se vrte u kolu i pevaju pesmicu. Na kraju sva deca čučnu (simbolično popadaju). Koje dete zakasni, postaje mućak i ide u sredinu…

Ringe, ringe, raja
došo čika Paja
pa pojeo jaja,
jedno jaje muć,
a mi deca čuč.

Međutim, koreni ove dečje pesmice sežu još dalje od 17. veka i pošasti koje su morile svet. Smatra se da je ovo u početku bila dečja igra koja se zaista igrala oko ružinog drveta, koje je  u paganizmu bilo simbol života, svetlosti, nadarenosti natprirodnim moćima.

Dakle, ova dečja pesmica datira još iz paganskog doba. Kijanje, koje se pominje u pesmi, simbolizuje izlazak duše iz tela. Paganski narodi su verovali da duša može da nam pobegne iz tela prilikom jakog kijanja, zbog čega se i razvio običaj da se prilikom kijanja ruka stavlja na usta i nos. Tek kasnije, mnogo kasnije, sa otkrićem bakterija i virusa, stavljanje ruke na usta postalo je način da se spreči širenje bolesti.

Od ovog narodnog verovanja potiče i izraz “duša u nosu”. “Duša mi je u nosu” – ovim izrazom saopštavamo da smo toliko iscrpljeni da smo na ivici smrti – duša se popela u nos i samo što ne izađe iz tela…

besnopile.rs

loading...