Najbezazleniji predmeti, situacije ili otpaci mogu da budu važan rekvizit u magijskim ritualima. Balkanska paganska verovanja u magijske rituale uključuju razne dodatke poput: perja, krvi, noktiju, a ni namirnice nisu izuzete iz magijskih verovanja. Balkanski rituali ne zaobilaze upotrebu soli, hleba ili ljusaka od jaja, čak i najbezazlenije namirnice mogu da budu izvor zla.

Namirnice: dobro sebi – šteta drugima

Zašto baš hrana u magijskim ritualima? Upravo namirnice imaju jaku energiju, daju život – one su pogonsko gorivo za aktivnost i razvoj. Zloupotreba namirnica i njihovo iskrivljeno energijsko delovanja na ljude utiču negativno, ponekad izazivaju loše pojave.

reklame

Oduzimaju vitalnost – umesto da je daju, novi početak koji simboliše jaje postaje kraj ako je jaje razbijeno. Nekada u vreme kada su ljudi sami pripremali hleb bez kvasca, rupa u hlebu značila je smrt bližnjeg. Da, i hleb je imao svoju simboliku i mesto u narodnim ritualima.

Hrišćani za vreme verskih misa služe hleb i vino. Hleb nazivaju telo Isusovo, a vino simbolizuje njegovu krv. U ovom primeru hleb je simbol, a ne sredstvo za izvođenje magije. A, šta kada zloupotrebe svetost hleba i njegova namena postane nešto drugo? Čovek se oduvek povezuje s nečistim silama i upotrebljava sva sredstva da učini dobro sebi ili štetu drugima.

hleb

Ljubinko Radenković (naučni savetnik Balkanološkog insituta SANU, koji je u nizu knjiga i članaka objavio rezultate etnoloških istraživanja o verovanjima i običajima starih Slovena, o srpskoj narodnoj religiji u kojoj su i danas prisutna mnoga verovanja, zadržana još iz predhrišćanskog doba, o specifičnostima slovenske mitologije i drugim srodnim temama) često obrađuje ulogu hleba kao magijskog sredstva u ritualima Južnih Slovena i navodi: “Na ostrvu Hvar su se svetili detetu tako da su mu u kolevku postavljali malo presnog ili pečenog hleba, dete bi tada bilo nemirno.”

U Bosni su komadić hleba koristili kao zaštitu od zlih duhova. Ova praksa je i danas raširena u našoj zemlji. Naime, ako se dete nosi van kuće ili iz kolevke, i to tokom zalaska sunca, obavezno se s njim nosi komadić hleba, koje služi kao zaštita.

U Makedoniji bi komadić hleba stavljali u nedra kao zaštitu od demona, a u okolini Ljubovije pravili su posebne amajlije od magijskih rekvizita: vučijeg zuba, dlaka životinja, tisovog drveta i komadića hleba, kao simbola dobitka.

loading...

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.