7. „Ajkula“: Za sva vremena

„Sitroenovo“ vozilo podelilo je ljude: jedni su tvrdili da „to čudo liči na vozila iz naučnofantastičnih filmova“, dok su se drugi zaljubili na prvi pogled

Kad je „Sitroen“ 1955. godine na Salonu automobila u Parizu predstavio svoj novi model DS, publika je bila zatečena, jer takav auto još nije bio viđen. Ubrzo su se mišljenja podelila: neki su tvrdili da „to čudo liči na vozila iz naučnofantastičnih filmova“, dok su se drugi zaljubili na prvi pogled. Samo 15 minuta nakon što je svileni pokrivač skinut sa izloženog vozila, prodata su 743 komada, a do kraja dana kupci su naručili čak 12.000 primeraka „sitroena DS“!

reklame

ajkula

Nesvakidašnji dizajn

Publika je, naravno, prvo uočila nesvakidašnji dizajn. Čuveni Flaminio Bertoni kao niko pre njega približio je izgled automobila aerodinamičnom obliku kapljice vode, a zbog osobenih farova DS će vrlo brzo u narodu postati čuven pod imenom „ajkula“ i „žaba“. Istina, Francuzi će ovom modelu, zbog onog DS, tepati „boginja“ (na francuskom déesse).

Ali revolucionarni izgled bio je tek vrh ledenog brega. Francuski konstruktori primenili su na „ajkuli“ mnoga genijalna inženjerska rešenja.

ajkula3

 

Na prvom mestu, to je bio hidropneumatski sistem oslanjanja, koji omogućava do tada neviđenu udobnost u vožnji i konstantnu visinu vozila bez obzira na opterećenje. Pored toga, u slučaju nužde, bila je moguća je vožnja i na tri točka i zamena točka bez dizalice. Karoserija je većinom napravljena od čeličnih limova, ali je krov bio od fiberglasa, a hauba od aluminijuma. Svi paneli na karoseriji bili su zavrtnjima pričvršćeni na šasiju, što je eventualne popravke učinilo mnogo lakšim. Unutrašnjost je bila prostrana, s potpuno ravnim podom, jer je menjač postavljen kod volana. Interesantan detalj je bilo nepostojanje klasične papučice kočnice, koju je zamenilo gumeno dugme na podu vozila sa istom funkcijom.

„Ajkula“ je prvi automobil koji je imao projektovane udarne zone gužvanja u slučaju udesa, kao i motor koji je dizajniran tako da, radi zaštite putnika, sklizne ispod karoserije prilikom sudara. Osim ovog, bio je to je prvi model na svetu iz masovne proizvodnje sa ugrađenim disk kočnicama. Ovaj model bio je i prvi automobil s farovima koji su se pomerali u smeru u kome su zaokrenuti prednji točkovi automobila, pa je tako pratio krivinu.

ajkula1

Atentat na De Gola

Inače, model koji je debitovao 1955. godine imao je motor od 5 KS, što ni u ono vreme nije bilo mnogo, a pogotovo ne za jednu vrhunsku limuzinu…

Popularnost „sitroena DS“ neopozivo je učvršćena posle neuspelog atentata na francuskog predsednika Šarla de Gola 1962. godine. U centru Pariza, jedna paravojna grupa izrešetala je „ajkulu“ u kojoj su na zadnjem sedištu bili predsednik i njegova žena sa 140 metaka i izbušili dve gume. Na mokrom asfaltu auto je počeo da se zanosi, ali je njegovo samopodešavajuće hidropneumatsko oslanjanje vrlo brzo položaj točkova prilagodilo izduvanim gumama i održalo gaznu površinu u kontaktu s podlogom. Vozač je povratio kontrolu nad volanom i umakao atentatorima… Poslednji primerak „ajkule“ sišao je s trake 1975, posle skoro milion i po prodatih vozila. Nemački časopis Auto motor i sport 2013. je zbog „ bezvremenskog dizajna i naprednih tehnologija“ „sitroen DS“ proglasio za najbolji automobil svih vremena.

loading...

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.