5. „Četvorka“: Ružna na poseban način

„Reno 4“ bio je jedinstven, ali ga je jednostavnost proslavila. Reklamni slogan glasio je: „Naš auto mogu da poprave i domaćice“

Popularnoj „četvorci“ ili „šalteru“, kako su ovaj „Renoov“ model zbog kliznih prozora nazivali podsmešljivci, prethodio je „reno 4CV“, prodat u godinama neposredno posle Drugog svetskog rata (1947-61) u više od milion komada.

reklame

Žene kao kupci

Rast kupovne moći novih generacija Francuza, to jest podmlađivanje kupaca, navelo je direktora „Renoa“ Pjera Drajfusa, idejnog oca „četvorke“, da pred svoje inženjere postavi jasno definisan cilj: napraviti vozilo koje će među drugim automobilima biti ono što su farmerke u garderobi!

To je značilo da novi auto bude upotrebljiv za mnoge poslove, ali i dovoljno jeftin da većina može da ga priušti sebi. Prvi put je u auto-industriji pomenuto da njegovi kupci treba da budu i žene!

reno-4

Tako je 1961. godine rođen „reno 4“. Osnovni model imao je motor od 747 kubika i 27 KS i menjač sa tri brzine smešten pored volana, takozvani „kišobran“, koji je prenosio snagu na prednje točkove. Maksimalna brzina bila mu je 120 km na sat, ali je na auto-putu mogao da se nosi sa „bubom“.

Ondašnja istraživanja tržišta pokazivala su da su kupcima mnogo važnije vozne karakteristike nego izgled, pa je dizajnu „četvorke“ posvećena minimalna pažnja. Napravljena je sa jasnom idejom da bude jednostavna, izdržljiva i praktična, a neka od danas opšteprihvaćenih rešenja bila su prvi put primenjena baš u njoj, na prvom mestu potpuno zatvoren sistem hlađenja motora tečnošću.

REGISTRACIJA VOZILA BEOGRAD: PMV-Trajković najpovoljnija registracija vozila – BESPLATAN tehnički pregled

Osim toga, oboriva sedišta i peta vrata koja su omogućavala pristup celom prtljažnom prostoru učinili su „reno 4“ jednim od prvih evropskih automobila koji mogu da se koriste i kao dostavno, radno i porodično vozilo – sve u jednom. Javnost je „četvorku“ dočekala blagonaklono, pa je u medijima nazivana „švajcarskim perorezom“, kako bi bila dočarana njegova multifunkcionalnost. „Bio je jako kvalitetan, pouzdan, spor i ružan na jedan poseban način“, sažeta je ocena jednog kritičara.

reno4

Dobra kampanja

Za dobar prijem u javnosti zaslužne su i reklamne kampanje „Renoa“. U nastojanju da se nametne i kupcima koji imaju novca i za skuplje modele, fabrika je organizovala karavan od čak dvesta vozila koja su se kretala u koloni kroz velike evropske gradove. Potencijalni kupac je samo trebalo da mahne s trotoara da bi istog trenutka dobio priliku da proba auto. Reno je jedna od prvih automobilskih kuća koja je koristila žene u reklamnim kampanjama, a da bi pokazala koliko je „četvorka“ jednostavna za upravljanje i održavanje, kompanija je organizovala svojevrsni reli za četiri žene vozača, koje su prešle put od najjužnijeg dela Južne Amerike do Aljaske na krajnjem severu – nekih 10.000 kilometara. Poruka je bila: „Naš auto mogu da poprave i domaćice.“

Već prvog meseca prodato je 15.000 komada, a godišnja potražnja se ustaljuje na 200.000 vozila. Da bi bila zadovoljena, proizvodnja se širi u Francusku, Republiku Irsku i Jugoslaviju. Docnije su pogoni za proizvodnju postojali u 19 zemalja, a ukupno je proizvedeno više od osam miliona primeraka. U Industriji motornih vozila u Novom Mestu, u Sloveniji, u SFRJ, „reno 4“ pravio se od 1974. do 1992. godine.
Proizvodnja je obustavljena 1993, a nasledio ga je manje uspešan „tvingo“.

reno4

SKLAPAN I U SLOVENIJI

Pogoni za proizvodnju „renoa 4“ postojali su u 19 zemalja, a ukupno je proizvedeno više od osam miliona primeraka. U Industriji motornih vozila u Novom Mestu, u Sloveniji, u SFRJ, pravljen je od 1974. do 1992.

loading...

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.