3. „Princ“: Za kraljeve na drumu

Proizvod fabrike NSU „princ 1000“ bio je popularan sportski auto u SFRJ, a u sarajevskom „Pretisu“ od 1967. do 1972. pravljen je „NSU 1200C“

Fabrika NSU (naziv je izveden iz imena nemačkog grada u kojem je bila bila smeštena: Nekarsulm) osnovana je 1873. godine i pročula se po motociklima i skuterima. Od ovih poslednjih, „NSU prima III“ proizvodio se i kod nas.

reklame

Aristokratsko držanje

NSU je 1957. godine na sajmu u Frankfurtu predstavio automobil „princ I“ (Prinz I), a reklamna kampanja vođena je pod sloganom „Vozi ‚princa‘ i budi kralj!“. Četiri godine kasnije plasiran je NSU „princ 4“, koji je bio umanjena kopija „ševroleta korvera“ – najnestabilnijeg i najnesigurnijeg automobila svog doba jer je bio dugačak, a motor mu se nalazio pozadi. Ova ključna mana, zbog smanjene dužine „princa 4“, u dobroj meri je otklonjena, pa je to bio dobar auto… I dobra osnova da se 1963. godine na njegovim osnovama napravi „NSU princ 1000“.

Karakterisali su ga veoma živahan motor visoke pouzdanosti smešten pozadi (vazduhom hlađeni četvorocilindraš je iz 996 kubika razvijao solidne 43 KS; išao je i do 135 km na sat, a do stotke je ubrzavao za 24 sekunde), ali i nestabilnost na drumu zbog laganog prednjeg dela automobila, pa su vlasnici u prtljažnik napred stavljali dodatni teret. Trošio je osam do devet litara, a po ceni je bio između „škode 1000MB“ i „bube“. Iako lagan, imao je odličnu limariju, pa se govorilo da je „nemački čvrst“… Zahvaljući poprečno ugrađenom motoru i zadnjem pogonu, prostor za noge bio je veći nego u ostalim automobilima te klase. Imao je – za razliku od „bube“, recimo – odlično grejanje.

princ1

„Princ 1000“ bio je ozbiljan auto, „miks aristokratskog držanja i naglašene sportske note“, kako je rečeno u jednom predstavljanju, a u vozaču je budio želju da ga „nagazio do daske“. Najčešće je vožen kao sportski auto, ali je mnogima služio i kao ekonomično porodično prevozno sredstvo.

Zbog one „sportske note“, vlasnici ovog modela su vrlo često ostavljali poluotvorenu haubu pozadi i stavljali mu široke gume i sportske felne kako bi izgledao još više sportski.

Bio je kao stvoren za „friziranje“, a i sam NSU pravio je modele za trke, recimo „princ 1000TT“. TT je „Tourist Trophy“, oznaka slavne i pogibeljne moto-trke, koja se od 1907. održava na ostrvu Man, smeštenom između Engleske i Irske. Kad je docnije fabriku preuzeo „Audi“, uzeo je i oznaku TT. NSU je, naime, preterao u modernosti. Počeo je sa ugrađivanjem ekstravagantnog tipa motora „vankel“ u svoje modele – 1964. u „spider“, a 1968. u Ro80, koji se zbog nepouzdanosti i potrošnje pokazao kao epohalni promašaj. NSU je bankrotirao, pa ih je kupio „Folksvagen“ i spojio sa „Audijem“. U fiokama propale fabrike našli su projekt za novo vozilo – „golf“…

princ

Sa jačim motorom

U bivšoj Jugoslaviji od 1967. do 1972. godine pravljen je „NSU 1200C“ – model koji je na zahtev kupaca, željnih većeg komfora, produžen, sa jačim motorom. On je do stotke ubrzavao za 16,5 sekundi, a maksimalna brzina bila mu je 145 km na sat. U Sarajevu je, naime, postojala vojna fabrika „Pretis“ (Preduzeće Tito Sarajevo), koja je kao dopunu svom namenskom programu počela saradnju sa NSU. Prvo je sklapan skuter „NSU Prima III“, osrednje uspešan konkurent italijanskoj „Vespi“, a onda i auto koji je ekvivalent današnjem „audiju TT“.

U SSSR je napravljena kopija „princa“, ni izdaleka tako kvalitetna, i prodavana – i u SFRJ – pod imenom „zaporožec“.
PROJEKAT ZA „GOLF“

NSU je preterao u modernosti, pa je posle nekoliko promašaja bankrotirao. Kupio ih je „Folksvagen“ i spojio sa „Audijem“, a u fiokama propale fabrike našli su projekt za novo vozilo – „golf“

loading...

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.